Senin, 30 April 2012

Jesaya 50 : 1 - ff


Jesaya 50 : 1 - ff
Patujolo:
1.    Buku Jesaya dibagi gabe 3 (tolu) bagian, I ma: Proto- Jesaya (Ps. 1- 39), Deutero-Yesaya (Ps. 40 – 55) dohot Trito-Yesaya (Ps. 56 – 66). Di Deutro Jesayama turpukta. Opat bindu buku Jesaya di goari Ende ni Naposo ni Debata; (Jes 42:1-4;  41:8-53:12;  49:1-6;  50:4-9;  52:13-53:12). Bagian na patoluhon ma turpukta sadarion. Turpukta, i ma “Pangurupion ni Jahowa do NaposoNa na burju mangoloi Ibana. Sungkunsungkun na menarik i ma, ise do “NaposoNa” na nidokna dison? Adong do opat pangantusion taringot tu naposo ni Jahowa di turpuk on: I ma: 1) Sahalak raja sian pomparan ni si Daud?   2) Bangso Israel secara kolektif  3) Sude pinompar ni si Abraham 4) Mesias.
2.    Naposo ni Debata (hamba Tuhan; Ibr. Ebed YHWH), i ma sada bagian na mansai ringkot di buku Jesaya. Digombarhon dua hadirion ni naposo ni Debata di bindu 50 on. Ayat 1-3 I ma naposo ni Debata na jungkat roha, jala madabu tu dosa. Ayat 4-9 I ma hadirion ni naposo ni Debata na satia (taat). Di bagian na asing adong do didok “Hametmeton ni Naposo ni Jahowa” (Jes. 52), manang di Alkitab didok “Hamba yang menderita” (Ing; suffering servant of YHWH). (Hamba berarti abdi; budak belian: orang hukuman; ia ditawan/dipenjarakan/tawanan perang)Dalam bagian ini, istilah “hamba TUHAN” menunjukkan adanya relasi khusus atau istimewa hamba tersebut dengan TUHAN. Dia meyakini bahwa ia adalah milik TUHAN dan karenanya berserah penuh kepada Sang Pemilik. Menjadi hamba dalam relasi istimewa dengan Sang Tuhan bukanlah sekedar sebuah kebanggaan tapi mengandung konsekuensi tanggungjawab kehidupan sepenuhnya. Berkorban sampai mati.
3.    Laho pabagashon pangantusionta tu Naposo ni Debata, denggan do paratarataonta “Teologi Pembuangan”.[1] Mansai ringkot koreksionta pemahaman kaum awam na mandok, ia habuangan i, i ma “hajaran” ni Debata di bangso naung mardosa i. Pemahaman na terlalu kaku jala na pesimis do i. Ia masa pe habuangan, ala ni dosa ni bangso i do (Jes. 50). Alani i,   diloas Debata do sipata susa jolma i, ala ni dosa dohot hajahatonna. Menderita bukanlah pilihan, namun itu adalah konsekuensi ketika salah pilih (pat. Adam-Hawa). Marhite i ma “Nubuatan Mesianik” di bagasan Jesus Kristus, dang sangkap ni jolma I jala di luar rencana ni jolma do i. Debata do na marsangkap mangalehon NaposoNa mamboan haluaon. Harorona pe, tergantung tu cara ni Debata sandiri do. I do umbahen na maralo di roha ni angka parise i.
Bangsa Indonesia dijajah sibontar mata, terjajah di negeri sendiri do. Umborat do sitaonon ni bangso Israel. Nasida terjajah di negeri penjajah. Molo tartaban sadasada bangso hatiha i, tartaban ma nang pigapiga aspek kehidupannasida; i ma:
1.      Tartaban secara politis: dang adong be pamarenta ni Negara nasida secara fakto dohot hukum
2.      Tartaban secara psikis : Nasida gabe bermental hatoban jala tertekan
3.      Tartaban secara territorial: dang adong be tano nasida
4.      Na paling borat; Tartaban secara religi: dipahami, molo talu bangsona, talu do nang Tuhanna, jala timbul ma krisis iman tu Debata, laos nang di tingki na songon i ma tubu panghilalaannasida, Debata manguhum nasida.
Sungkun-sungkun do rohanasida dihasasaut ni bagabaga, panghirimon dohot hagogoon ni Debata (bnd. Yes. 40:27; 49:14, 24). Nunga torop sian nasida gabe munggil haporseaonna tu debata sileban (Jes. 46:1-9), jala adong do na tongtong hot marhaporseaon di Debata alai nunga mameakhon panghirimonna tu huaso ni debata sileban (Yes. 57:3-13). Di situasi sisongoni ma tanom sada sikap “Putus Pengharapan”. Tidak akan bisa bebas jika dari diri sendiri, pertolongan harus dari luar diri mereka. Jala laos disi ma muncul naposo na jungkat jala naposo na satia.
4.    Marhite turpuk on, mansai torang ma, ia naposo ni Jahowa i ma marsasahalak (individu). Patar do i marhite pandohan “ahu”i. Angka dia ma hadirion ni naposoNa i? diparhatopot Ibana do, ia diriNa sisesan (4, 5). Ganup sogot dipatinggil pinggolna marbinege hataNa. Dang na holan diinsahi dohot ditijuri Ibana, dohot do dilinsingi jala dipastapi, masa i do di bangsoi  di parhatobanan i.. ALAI: di naposo na burju mangoloi Ibana dihatindanghon do; “ndang sumurut ahu tu pudi. Ndang hutabunihon bohingku maradophon haurahon dohot tijur.” (ay. 6). Hape Di padan na robi, digombarhon do ;Mata do abul ni mata, ipon do abul ni ipon, tangan do abul ni tangan, pat do abul ni pat (2 Musa 21:24). Alai andul do I di naposo ni Debata na mangoloi ibana, hinorhon ni ma pangoloion (Ketaatan) di naposoNa i. Sai urupan ni Jahowa do angka na sai tongtong mangoloi  Ibana.  Aha alan umbahen na olo ibana songon i? Alani Tuhan Jahowa do na mangurupi Ibana. Dipatupa Tuhan I do:
-       Dibahen bohina songon batu ping (gunung batu/batu karang)[2].
Sadoras ni galumbang ni laut, dang na targunsangna batu na ping. Tung boha pe dosa ni portibion sai manggogo, Tuhan Jesus do na monang.
-       Jonok Ibana mamintori (ay. 8); sada teologi na mansai ringkot do on. Teologi pembenaran. Sian sude parulaon ni Jesus holan hasintongan ni Debata do I, jala laho pasintonghon/mamintori naung sala di saluhut jolma. 
5.    Dihabuangan Babel I marlea do halak Israel, gabe mago harkat dohot martabatna sebagai manisia. Tung dokdok do diae nasida di pandangan dohot penilaian ni halak di sitaonon nasida I alai marhite campur tangan ni Debata, paulion do muse nasida (pat.Jes. 54; 55;56). Lapatanna, haberniton nasida I gabe dos bobotna tu keberhasilan nanaeng jaloon nasida natung manghalashon roha jala mambahen longang portibion (kagum). Molo dipartudos pe bangso Israel gabe “naposo” ni Debata; keberhasilan (hapistaran) ni naposo I ndada alani hagogoonna sandiri, alai ala Debata Debata do margogoihonsa. Marlapatan, sasintongna ndang na tarbahen naposo mamolus sitaonon I alai Debata mambasabasahon hapistaran (keberhasilan) I di nasida.
6.    Halak na pistar somalna berhasil do diulaonna. Keberhasilan dalam arti mempertahankan keberadaan dalam situasi yang amat sulit. Jadi; dipatimbo, gabe timbul situtu ndang dalam kerangka kesuksesan yang luar biasa, alai hinorhon ni ketekunan mandalani jala mamolus sitaonon I mardonganhon naasing gabe muba sian haholomon tu hatiuron, sian haporsuhon tu hasonangan.  Asa, molo tung pe ingkon bolusanta angka sitaonon ala ni Kristus I, ingkon pistar do hita – marhite manjalo hagogoon sian Debata asa boi sahat hita tarhinsat jal tu hatimbulon sogot.
7.    Tapahombar ma tu Nubuatan Mesianis. Dilinsingi, dipastapi, ditijuri, i do na masa tu Tuhan Jesus. Dia menjadi hamba untuk mengangkat manusia dari perhambaan. Dang dipasiding bohiNa sian saluhutna i. Andul tahe ditangianghon do angka na mangarehei Ibana. Tuhan Jesus paluahon jolma sian habuangan ni dosa. Dilehon Ibana panghirimon nang hangoluan. Di I Korint 15:3 Ai sian mulana hupasahat tu hamu na hujalo; on do: Naung mate do Kristus ala ni dosanta, hombar tu na tarsurat i. Saluhutna i ulaon ni Debata sambaing do i. Nunga dilumbahon Jahowa hian haroro ni sahalak “naposo ni Debata”. Naposo I gabe  sahalak namarlea jala dipasiding jolma; ai gok sitaonon dohot haberniton aeon-Na. Nunga ditodo Debata hian Ibana laho manuhuk ulaon ni sahalak naposo na ingkon manea dosa dohot hasalaan ni bangso-Na. Ala hororo-Na I naeng patulushon ulaon ni Debata manuhuk sude dosa ni bangso-Na I, alani I ingkon hohom do Ibana manaon saluhut haleaon nang haporsuhon. Di dok panurirang Jesaya: Dipasipal pe ibana, sai manaonnaon do anggo ibana, ndang manang mangkuling pamanganna, songon birubiru do ibana na tinogu tu pamotongan, jala songon anak ni birubiru na hohom maradophon jolma sigusting ibana, tung na so dibungka do pamanganna. Dison, naposo ni Tuhan I ingkon gabe korban na tinogu tu pamotongan. Jesus do na nilumbahon ni panurirang Jesaya I, songon na ni dok ni si Johannes : “On do Birubiru ni Debata, na mamorsan dosa ni portibi on!” (Yoh. 1:29). Nunga gok na ni dok ni si Johannes I, songon naung taboto pambahen ni Jesus manuju inganan penyiksaan sahat tu mangalangkahon langkana tu hau pinarsilang I tu dolok partangkurahan di Golgata, hohom do ibana so mangalo. Jesus, birubiru ni Debata, pasahathon diri-Na gabe pelean hasesaan ni dosa; manggohi bagabaga ni Debata laho paluahon jolma pardosa. Boha, nunga taruli hita ulaon na pinatupa ni Jesus ?

"IA sendiri telah memikul dosa kita di dalam tubuh-NYA di kayu salib, supaya kita yang telah mati terhadap dosa , hidup untuk kebenaran. Oleh bilur2-NYA kamu telah sembuh". (1Petrus 2:24)


[1] Masa di habuangan do ujui halak Israel di Babel, adong do marhira 4.600 jiwa (Yer. 52:28-30) nasida. Atik pe di habuangan nasida alai dilehon do di nasida keleluasaan aktivitas siganup ari: pajonjong jabu, martigatiga, manguduti ulaon parugamoon sandiri dohot mangulahon paradatonna alai tongtong do nasida tarihot tu aturan ni panggomgomi Babel. 40 tahun lelengna nasida di Babel manghorhon do I tu haporseaon nasida maradophon Debata.

[2] THE ROCK - GUNUNG BATU – BATU KARANG (Ibrani, " צור - TSUR"), maksudnya : Tempat Perlindungan. Di Kitab Mazmur pasal 18, 27, 40, 62 dll, banyak kita temui istilah ini. Nyanyian Daud menuliskan : Allah adalah Gunung Batuku, bermakna alegoris (kias) yang berarti, Allah tempat perlindunganku, ada banyak ayat-ayat dalam Alkitab yang merujuk arti "gunung batu" ini adalah sebagai tempat perlindungan. Kata itu juga muncul dalam kitab Mazmur, Yesaya dan ayat-ayat puitis dalam kitab lain. Dalam Perjanjian Lama (PL) sebanyak 34 kali menyebut banwa Allah sebagai "Batu Karang" atau "Gunung Batu" atau "the Rock" (Ibrani, "TSÛR") bagi Israel. Dan Jemaat Kristus mengimani bahwa Yesus Kristus adalah Allah. Kristus juga disebut sebagai "Batu Karang" yang mengeluarkan air bagi Israel di padang gurun dan mengikuti perjalanan mereka. Dengan demikian jelas bagi kita, siapa yang dirujuk "TSUR" (The Rock) dalam Perjanjian Lama ini dapat kita temui lagi didalam Perjanjian Baru. Dia adalah Kristus! (Korintus 10:4)                                                                                                                                     Pdt. Harminto Sihombing, STh

Jakobus 2 : 1-8


Jakobus 2 : 1-8

I. Patujolo
Surat Jakobus on masuk tu surat-surat umum (hatopan) mandapothon na sampulu dua marga na di parserahan (Jak. 1:1). Ruas ni huria na parjolo masuk gabe Kristen di Jerusalem naung marserak  tu luat na asing ala ni pangaleleon. Diondolhon surat Jakobus on do ia angka pangunjunan i gabe las ni roha lao manguji haporseaon huhut manuntut ketabahan/ habengeton. Alani sangkap ni surat on lao patuguhonhaporseaon ni halak Kristen na marungkil jala manaon ala ni angka pangunjunan, laos sian sikap on ma naeng tangkas diantusi huria haporseaon na paluahon i ma haporseaon namarpangulaon (prktis) marhite parange dohot angka ulaon na denggan, ai na so tubu sian haporseaon i do dosa (Rom 14: 23b).
Mangihuthon Surat Jakobus, haporseaon i ingkon papataraon di sude panggulmiton ni ngolu. Haporseaon i ingkon papataraon di parngoluan siapari, di panghataion, di sikap dohot pambahenan. Tapapatar ma las ni rohanta dohot haporseaonta i marhite na paholang diri sian bangko siida bohi, marhite hasadaon dohot marhite holong ni roha.
II. Hatorangan ni angka ayat
Ay. 1 : Ale angka donganhu,….. Patuduhon sada hajonohon ni hubungan laos patandahon holong ni roha, jala di ayat on dipatorang si Jakobus bangko ni jolma na somal (Cenderung) mardingkandingkan di parsaoran.  Didok si Paulus di Pilipi 2 : 3 “Unang ma mardingkandingakan” namarlapatan bangko na mardingkandingkan i do na manegai hasadaon, patubuhon parbolatbolatan. Alani molo dung targoar angka na porsea, i ma siihuthon Tuhan i dohot sintong dibagasan ngoluna nang dibagasan sikap ngolu siganupari.
Ay. 2-3 : dipatuduhon do contoh na kongkrit taringot tu dua halak na masuk tu bagas joro, marhite penampilan na berbeda secara duniawi na boi do dinilai sada na mora dohot na pogos.. Dibagasan penyambutan i ma dipatuduhon angka jolma di bagasan joro i na marasing tu na masuk na dua halak i, tu na marpahean nauli didok tu jolo jala tu na marpahean na buruk didok hundul dilantai. Jadi ukuran tu jolma dibahen dison sian pahean, na tarida sian pamerengan panduru, ndada jolmana alai hamoraonna.
Ay. 4  : Dison taida Jakobus patudoshon tu sahalak panguhum na so adil na manguhumi/ na mabehen keputusan na so marondolan tu keadilan  alai holan mamereng tu jolma na jongjong diadopanna, ise halak na na berguna tu ibana (3 Musa 19:15; Lukas 18: 1-8)  namarlapatan penilaian hukum na holan mangalehon untung tu pribadina.
Ay. 5-7 : Taringot tu napogos na nidokna dison, marragam do na boi dibahen gabe ukuranna, pogos di bidang dia do, boi do portibion mandok sasahalak i pogos ala so adong huasona, ndang adong gogona, ndang adong artana. Alai boi do sasahalak pogos alai mamora di bagasan Tuhan i jala parjambar di harajaon ni Debata (1 Korint 1: 26-23). Namarlapatan ndang hamoraon dohot hapogoson menentukan sada halak tu banua ginjang, alai pongoloionna di Tuhan i do. Dilehon Debata hanoraon i asa dipangke mangurupi na pogos, unang serahkah jala ginjang rohana.
Ay. 8  : Bukti ni sada halak sibahen na denggan manang tanda ni haporseaon ni sada halak tu Jesus, i ma molo diulahon na ni dok di ayat on. “Haholongi donganmi songon dirim” ai didok do dai ayat 17
, “Haporseaon i pe songon i do; anggo so adong pangulaonna, naung mate do hadirionna”. Namarlapatan Haporseaon i ingkon marpangulaon, ndang sae holan managianghon na pogos asa disarihon Tuhan i, angkup ni na managianghon diingil do pambahenan, pangurupion.
III. Panipuli
  1. Songon halak naung porsea hita tu Jesus Kristus, tapaholang ma diri sian bangko siida bohi, alai naeng ma dos tabahen pelayanan i tu sude ruas ni hurianta, asa Debata na marsanggap.
  2. Siihuthon Tuhan i,  na mora diarta ni portibion manang pogos pe ibanan naeng do patudu diri songon ngolu na sintong mangihuthon Tuhan i.
  3. Ulaon panghaholongion na sintong i do na diigil turpuk on jala realita ni ngolu naung manjalo Tuhan i di bagasan ngolu siganup ari naeng ma sintong tarida marhite naolo hita Mardiakonia.

Yesaya 29:1+4-7+10-14


Yesaya 29:1+4-7+10-14
Patujolo
Panurirang Yesaya, na mangula do di tingki andorang so habuangan Babel do pe, uju di ngolu ni raja  Usia, Jotam, Ahas dohot Hiskia, angka raja sian Juda. Buku Yesaya on terbagi tolu bagian ima Yesaya 1-39 Proto Yesaya (andorang so habuangan),  Yesaya 40-55 Deotero Yesaya (di tingki pembuangan), Yesaya 56-66 Trito Yesaya (dung mulak sian habuangan). Jala turpuk ta i ma Proto Yesaya (andorang so habuangan), jala turpuk on masuk tu dua prikop do, prikop parjolo  i ma panurirangon taringot tu hagogoton dohot haluaon ni Jerusalem (1-8), jala prikop paduahon  i ma torutotu tu bangso na marpangansi  (9-16), Jala turpukta i ma masuk do tu dua prikop i, sian ayat 1, dungi ayat 4-7 dohot ayat 10-14.
Hatorangan ni angka Ayat
Ayat 1 : Tataring ni Debata (Ariel=Alkitab)- i ma goar na khusus tu Jerusalem, huta ni si david i, na marlapatan “singa ni Debata” ala gogo jala gonting do huta i manang “pamusatan ni langgatan” ala disi do mian langgatan ni bagas Joro. Huta parhabangsaan ni si David manang pusat pemerintahan di bangso Juda, alai laos disi do  nang sabungan ni angka ngolu parugamoon, pesta huria, ari raya dohot bagas Joro (Bait Allah). Angkup ni raja dohot angka partogi  ni bangso i, disi do maringanan sintua ni malim dohot angka parhalado na mangaradoti  ulaon parugamoon ni bangso i.
Ayat 4-7 : Dipangido do asa tungki mandok hatana, angka na pinangkulingan ni Debata, lumobi didok tumangkas  asa sian “ sian bagasan orbuk inggohononnmu hatam” (engkau akan bersuara dari dalam tanah),jala songon soara ni parsibalik mata soaram sian bagasan tano, jala i  marhusip pangkataionmu sian bagasan orbuk. Jala halongangan muse didok “ doshon orbuk na neang ma hinadeak ni musum” jala songon  hurangkam habanghonon do hinadeak ni angka pangarupa, jala tompu do i masa so panghirimon (ay5). Dohot marhitehite jillam api na manganhon (nyala api yang memakan  habis) gombaran na somal taringot tu paruhuman bolon (6).  Alai did ok muse di ayat 7 doshon nipi alatan borgin ma disi hinadeak  ni nasa bangso, angka na marporang dompaktataring ni Debata dohot sude na marmusu mangalao ibana dohot partanobatoan-Na ro di angka na manosak Ibana.
Ayat 10 : Tondi na redem- roha na jogal, na so mananda angka jea. Angka paralatan (para pelihat)- i ma angka partogi dohot parhalado ni bagso i . Dipitungi marhite  haotoon dohot na so boi mamoto
Ayat 11-12. : Buku na tarsahap( Buku yang termeterai) na jolo angka buku na marrumang gulungan i sipata do i tarsahap asang unang boi dijaha na so marhak manjaha.
Ayat 13-14 : jumonok –na mandok di ngolu parugamoon(dalam hal beribadah). Marhitehite pamanganna dohot marhitehite bibirna-ngolu parugamoon parduru (ibadah dalam bentuk lahiriah). Hape anggo rohana holing sian do sian Ahu-ndang adong di bangso i holong ni roha, biar, dohot haundukon maradophon Debata. naeng ondolhononna dison, ia angka pesta huria di rumang parduru i(bentuk lahiriah ibadah-ibadah, pesta gerejawi, perayaan hari-hari besar agama)ndang talup i paluahon Jerusalem sian paruhuman i. Ndang hea sonang roha ni Debata dibahen pangasi(munafik, hipokrit) jala ndang hea nasida mardame dompak Ibana.
Sipahusorhusoron
    1. Marpesta unang ma holan hasomalan sambing alai naneng ma mambahen halak gabe marhamubaan tu ngolu naimabru ido pesta na dihalomon Debata, asa marsangap Ibana di angka ulaon pesta huria.
    2. Unang ma “lain dibibir lain di hati” (ay13-14). Molo tadok tahaholongi Tuhan i, tingkos ma hita manghaholongi Ibana, molo tadok tahabiari Debata tingkos ma hita manghabiari Debata, Molo tadok ta haporseai Debata Tutu ma hita manghaporseai Debata.. Di igil turpuk on do hita asa unang munafik hita dingolu on.
    3. Unang mencari kambing hita.
    4. Naneng ma hita beribadah dohot tingkos, sian  nasa roha, dingolu siganup ari. Ai marhite i ma tahulahon ma turgasta songon Sira dohot Panondang songon na pinatikhon ni Tuhan Jesus tu angka na porsea.
    5. Unang habiari angka musum ai ndang adong na so tarpatupa Debata di ngoluta asal ma olo hita manghaporseai ibana. amen

Galatia 2 : 16-21

Galatia 2 : 16-21

Patujolo
Digoari do Surat Galatia on songon surat “ Pembelaan Kerasulan” Paulus. Ala di surat Galatia on do na mansai tangkas hatorangan ni Apostel Paulus taringot tu panjouon ni Kristus tu ibana, songon tudtudu na dijou, dipillit jala dipabangkit ibana gabe apostel ni Kristus. Asa hira panindangion do surat Galatia on taringot tu hapostelan ni si Paulus.
Ndang sadia lelng dung ditinggalhon Ap. Paulus Huria Galatia masa do hagaoron di huria i. Mardomu ma i, ala asing be do latar belakang ni huria i, ima marharoroan sian hajahudion, hellenis (na jotjot dietong halak Jahudi angka sipelebegu). Angjka na marharoroan sian jahudi naeng manjahudion huria i, marhite na mangondolhon patikpatik ni si Musa, laos angka na marharoroan sian sipelebegu sai naeng mulak tu bangkobangko hasomalan nasida andorang so ro Kristus, sai hira na so marpatik do nasida.
Pandapot ni Jahudi sahalak Kristen ingkon jolo di sunat jala ingkon mematuhi sude hukum taurat, pandapot do na ditangtang ni Ap. Paulus ala nunga maralo tu haposreaon ni Kristen. Na marlapatan haluaon ni halak Kristen i ma tergantung tu na mangulahon patik jala haluaon i boi dapot ala ni ulaonna sandiri tanpa bantuan orang lain. Hape mangihuthon haporseaon ni halak Kristen bahwa haluaon i holan asi ni roha ni Debata do ala Debata do na manompa jolma.
Jala surat Galatia on  ima laho patingkoshon poda haporseaon na sintong dibagasan Jesus Kristus, asa ndada mangulahon patikhapintoran ni jolma alai na manghaporseai Jesus do, i do hapintoran ni Jolma
Hatorangan ni turpuk.
a.Dipintori marhite haporseaon.
Saluhut do jolma mangolu di bagasan dosa, ala i marhite hamamate dohot haheheon ni Tuhan Jesus, jolma i nunga malua sian dosa. Na marlapatan holan di bagasan Jesus Kristus do halak dipintori ndada na mangulahon patik. Dalan laho manjalao pamintorion ni Debata ndang marhite hatigoran ni jolma manang na mangulahon patik , alai marhite hatigoran ni Debata do marhite asi ni rohaNa (Rom 9:31). Alani i , Haporseaon tu Debata, ndada pasif, alai ingkon pro aktif do mangulahon lomo ni roha ni Debata. Torop do halak na sai holan marsihohot tu angka tradisi (hasomalan) tu angka patik (aturan) termasuk halak parise, saduse, siboto surat. Alai jotjot patik na didok nai ndang diantusi (bd. Gal. 3:2’ sian ulaon patik do di jalo hamu tondi i, manang sian jamita haporseaon). 
b. Ndang hapintoran mangulahon Patik
Nang pe na boi do ulahonon patik i, jala halak na mangulahon patik i dapotan tua  dohot pasupasu do (5 Musa 6:5’ 10: 12) alai jotjot ndang tarulahon jolma, manang hira balos na mangulahon patik do pasupasu ni Debata ?. Di hatindanghon Ap. Paulus do ndang na mangulahon patik ibana gabe pintor, songon na hinatindanghonna “Ai nunga mate ahu di patik hinorhon ni patik i, asa mangolu ahu di Deabata, raphon Kristus na tarsilang” (Gal. 2:19), lapatanna nunga diulaho Ap. Paulus Patik i dohot tinggkos, alai di hatindanghon ibana do ndang marlapatan saluhutna i, holan asi ni roha ni Debata na mamintori saluhut halak marhite-hite Tuhan Jesus naung mate, alai di hatindanghon ibando tongtong na patik i do mamboan ibana laho mananda Debata.  Jadi ndang songon jasa manang asa dapotan upa mangulahon syariat patik, manang ulaon ala pintor jolma i. alai hataridaan naung manjalo asi ni roha ni Deabata do marhitehite Jesus Kristus.
c.Asi ni roha ni Debata do mamintori
Diboto Debata do na so tuk haboion ni jolma i laho mangulahon haluaon. Nunga leleng jolma i diparmudu Debata, asa unang mardosa , asa unang mate dibagasan hadosaonna “:ndang lomo rohangku mida hamatean ni parjahat i, so ingkon mida hamumulak ni parjahat i tumadinghon dalanna hian asa mangolu  ibana” (Hes 33: 11). Marhite turpuk on dipatuduhon Debata do asi ni rohaNa marhite na olo do Debata paimahon hamumulak ni Parjahat i. Marhite-hite Jesus Kristus